Offline gaan

Hoewel ik al dikwijls verzucht heb dat ik véél te veel tijd verdoe door dat lichtgevende bakje van 15×8 cm werd het plots van moetens toen mijn scherm deze morgen duizend en één kleuren kreeg maar er verder niks meer mee te doen viel.

Dat wilde zeggen:

Geen online treinticket kopen om naar Brugge te sporen. Niet lezen op de trein met mijn boeken app. Niet kunnen communiceren met oudste die ook onderweg was naar Brugge en met wie ik samen de bus naar jongste zou nemen. Een papiertje mee waarop de buslijn stond die ik moest nemen naar jongste haar stek. Niet oeverloos scrollen naar meer oninteressante dan interessante zaken. Niet tijdens dat scrollen alle politieke trollen tegenkomen in deze verkiezingstijden. Geen benul van tijd (ik draag zelden een horloge). En geen banale foto’s genomen waar ik vaak nooit meer naar kijk en al te veel geheugen in beslag nemen.

Maar wel:

Blij zijn om de dochters weer te gaan zien. Het landschap zien passeren. Een sudoku maken op papier. Gewoon in gedachten zijn. Al een meeneemlijstje maken voor de komende reis, want niet op hotel maar in een huisje logeren maakt dat er andere zaken ingepakt moeten worden. Huizen kijken, mooie en lelijke tuinen zien en de fameuze Vlaamse koterijen. Me letterlijk en figuurlijk laten vervoeren zonder op de weg te moeten letten. En dit schrijven op papier voorbereiden.

Was offline zijn erg? Nee, helemaal niet! First world problem. Moet die smartphone het nog vaak laten afweten? (hij gaat ondertussen weer, maar de helft van de tijd reageert het scherm ofwel niet ofwel heel traag) Liever niet. Als ik zo de prijzen zie van een nieuw toestel met toch wat geheugen en klaar voor 5G, dan val ik bijna omver.

Maar kijk positieve kant van de zaak: ik schreef nog eens 🙂

7 reacties

  1. Koop een refurbished toestel of een goedkoper merk. Ben zelf tevreden met Motorola.Ik doe het prima net 4G. Onderweg zet ik mijn internet alleen aan als ik het nodig heb. Ik neem een boek of breiwerk mee als ik reis of moet wachten. Af en toe zoek ik wel wat op online maar je kunt je smartphone verstandig gebruiken.

    Leuk om je blog te lezen.

    Like

  2. Ik zit ook veel te veel op dat bakje jong. Scrollen op de socials en mezelf daarin verliezen, grr op dat bakje. Maar ook de gazet lezen: op dat bakje. Brieven schrijven naar de lievelingstante: op dat bakje. Foto’s nemen: met dat bakje. Wie had ooit gedacht dat we dat niet meer zouden kunnen missen?

    Like

  3. Ongevraagd advies: Oppo. Tenzij je een fan van Apple bent. Ik ben een Samsung fan en Oppo is een zeer waardig, en veel goedkoper alternatief.

    Like

  4. Dit blog lees ik nu ook op dat bakje – meestal lees ik alleen op laptop. Bakje is altijd tweedehands refurbished. Maar offline is heerlijk – ik ben het overdag meestal. Tenzij ik een nieuwe plant vind in de tuin, dan is de app wel erg fijn… 🙄

    Like

  5. Blij dat ik nog eens een stukje van je mocht lezen. Hartelijk welkom straks, in Brugge! Hier is het ook bewolkt, maar het terugzien van je dochters zal zonder twijfel voor de nodige zon zorgen.

    Like

Plaats een reactie